Whiteman and Asjah - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Babette Kuiper - WaarBenJij.nu Whiteman and Asjah - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Babette Kuiper - WaarBenJij.nu

Whiteman and Asjah

Blijf op de hoogte en volg Babette

27 Mei 2014 | Kameroen, Buéa

Lieve allemaal!!

Ik ben hier nog net aan geen week maar het voelt al als drie of vier weken. Wat maak je een hoop mee in een korte tijd in zo’n land! Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de lieve reacties die jullie geschreven hebben!! Er leuk om te lezen.

In m’n vorige blog schreef ik over mijn eerste werkdagje, afgelopen donderdag. Vrijdag was dag 2. Elke vrijdag begint hier met een mis, omdat we in een giga-katholiek ziekenhuis zitten. Zo’n mis duurt ongeveer een uur en bestaat uit veel zingen, luisteren en bidden. Stiekem wel blij dat ik een beetje gewend ben aan de christelijke gebruiken! Na de mis begint de werkdag. Vandaag hobbel ik achter Eric aan, hij is een super toffe verpleger en vind het volgens mij wel gezellig en leuk om alles uit te leggen en samen te doen. Hij laat me al meer mijn gangetje gaan. Rustig leer ik hoe ik infusen moet klaarmaken, infusen moet aansluiten en ik mag zelfs een bloeddruk meten. Allemaal niet hele spannende dingen maar ben al lang blij dat ik wat mag doen! De dag ‘vliegt’ voorbij en om 3 uur is het weekend!

‘s Middags ga ik met Neele en Julia naar het zwembad, even ontspannen en daar hebben ze een werkende douche!! Super fijn, dachten we want toen we aankwamen bleek de douche minder goed te werken (bijna niet) dan normaal… Bummers!! Vrijdagavond drinken we een biertje met Eddy, een Kameroenees die een aantal jaren in het Westen gewoond heeft. Dit is super relaxt want hij kan een hoop uitleggen over de cultuurverschillen en gebruiken van hier. Altijd handig!

Zaterdagochtend ontbijten we met pannenkoeken in A One, voor mij is het nog niet zo lang geleden dat ik Westers voedsel heb gegeten maar toch smaakt het heerlijk! En ze hadden ook koffie, iets wat hier niet zo veel te verkrijgen is. Na het ontbijt ga ik met Neele en Julia op stoffenjacht. Het is hier heel normaal dat je je kleding laat maken door de klerenmaker. Je zoekt je eigen stof en alles wordt passend gemaakt. Van een leuke bloemenprint laat ik een rok maken omdat het fijn is om in de warmte met een rok te lopen in plaats van een broek. Ja, lieve mensen jullie lezen het goed! Babs gaat in een rok lopen ;-) Daarnaast zoek ik witte stof om werkkleding, een verpleegkundig-pak, van te laten maken. Ik heb er geen mee genomen uit Nederland en tijdens het werk is het verplicht.. Niet zo goed over nagedacht toen ik weg ging! ´s Middags maar weer naar het zwembad. Het is dit weekend vreselijk warm dus een beetje verkoeling is fijn. Zelfs de douche werkt! Het enige jammere is dat ik zo rood als een kreeftje uit het zwembad loop, mijn huid en zonnebrand is niet bestand tegen de mega felle zon hier. Lang leve de aftersun! Zaterdagavond is de Champions Legue finale. Voetbal is hier mega belangrijk! We gaan naar A One om samen met een aantal Kamoeroenezen, Italianen en een Candadese om voetbal te gaan kijken. Super saaie wedstrijd maar de gezelligheid was top!

De volgende ochtend moeten we vroeg op. Vandaag gaan we lopen naar Limbé. Limbé is een plaatsje aan de kust waar we lekker naar het strand kunnen. Normaal gesproken doe je dit met de taxi en ben je een half uurtje bezig maar wij hebben de uitnodiging gekregen om dit te gaan lopen door alle plantages en bossen. Super leuk plan, dus gaan we vol goede moed aan dit programma beginnen. De wandeling zal ongeveer 4 uur duren!! Vandaar dat we zo vroeg mogelijk vertrekken anders wordt het te warm. Mama mia!!! Wat was dit een gigantisch eind lopen!! Maar de omgeving was fantastisch! Mooie foto’s kunnen maken van de plantages met Mount Cameroon op de achtergrond, bossen gezien die prachtig zijn en door kleine dorpjes gelopen. Ik zit nu wel met een behoorlijke spierpijn in m’n bips maar het was het allemaal waard! In Limbé aangekomen hebben we eerst een heerlijk visje gegeten op Down Beach. Het jammere aan Limbé is dat midden in de baai een mega boorplatform staat wat al het mooie uitzicht verpest maar hier gaat geld voor natuur. Dat is zoiezo hier heel erg te merken omdat overal maar dan ook overal afval ligt! Iedereen gooit alles op straat.
Na het visje gaan we naar het strand. We gaan naar een hotel gelegen aan het strand op een klein stukje rijden omdat je daar rustig kan liggen. Het strand is hier zwart vanwege de vulkanen. Het is heerlijk om in zee te liggen. Aangezien het ongeveer 35 graden is! Ik loop erbij al een Engelsman in een wit shirtje om te zorgen dat ik niet nog meer kreeft wordt dan ik al was. Over de hele dag sluiten mensen zich aan bij de groep waardoor we met een gezellige wereldwijde groep mensen zitten.

Zoals jullie kunnen lezen beleef ik een hoop. Wat hier staat is nog maar de helft misschien maar anders wordt het wel heel veel om te lezen ;-) Ik heb deze blog Whiteman en Asjah genoemd. Whiteman is het woord wat je hier minimaal 100 keer naar je hoofd krijgt op een dag. Het is niet beledigend bedoeld, maar zeker kinderen vinden het heel spannend om te zeggen en zo je aandacht te trekken. Asjah is een bijzonder woord maar heel belangrijk; het betekend zoiets als ‘het spijt me’ maar het wordt voor alles gebruikt! Mijn eerste en misschien wel belangrijkste woordje Pidgin!

Ik hoop dat in Nederland alles goed gaat!

Dikke kus en knuffel

  • 27 Mei 2014 - 21:34

    Lisette:

    Wauw Babber, wat heerlijk! En wat een leuk verhaal weer! Gaat je toch beter af dat schrijven dan van te voren gedacht he ;)!
    In Nederland gaat alles goed, heeeel veeeel regen. Dus geniet maar lekker daar!
    Liefs x

  • 27 Mei 2014 - 21:43

    Leo:

    Hey Babs,

    Leuke verhalen Babs! Als ik de foto's zie, word ik al jaloers. Ik hoorde dat je heimwee had, hopelijk gaat het al wat beter en anders moet je even bikkelen want dit avontuur ga je nooit meer vergeten en heb je nog jaren plezier van!!

    Zie uit naar je volgende stukje.

    Groetjes,
    Le

  • 27 Mei 2014 - 21:48

    Jikke:

    Ah dr Kuiper wat een leuk verhaal!!! Je beleeft zo te lezen een hoop.
    Geniet nog van alle mooie ervaringen.

    Tis hier in huis heel stil zo zonder jou! Gelukkig maken onze lieve onderbuurtjes dat helemaal goed

  • 28 Mei 2014 - 09:47

    Mara:

    Super leuk Babs! Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Zal wel een behoorlijke cultuurshock zijn waar je waarschijnlijk beetje bij beetje aan gewend gaat raken. Geef jezelf wat tijd! Heel veel plezier, lijkt me een fantastische ervaring! Xx Mara.

  • 28 Mei 2014 - 11:24

    Lara:

    Lieve Babs,

    Wat fijn om zo'n heerlijk verhaal van jou te lezen. Wat maak je veel mee en wat schrijf je het mooi op. Ik vind het echt heel erg stoer dat je in je eerste 1,5 week al zo ontzettend veel meemaakt. Ik kan me voorstellen dat je even moet wennen, maar jij bent meteen super actief. Leuk!! In Nederland mis je geen drol. We gaan allemaal gewoon naar ons werk (op de fiets door de regen) en komen daarna weer thuis om de volgende dag weer naar ons werk te gaan (op de fiets.. door de regen). Geniet ondanks moeilijke dingen van ieder klein moment, enjoy it! Wij denken tussendoor heel veel aan je...

    Ik kijk uit naar je volgende stukje..

    Liefs, Lara

  • 28 Mei 2014 - 12:16

    Monique:

    Jeey babs, klinkt echt super! Lekker lang wandelen is prima plannetje ;) Het regent hier nu pijpenstelen al twee dagen, dus ik ben wel jaloers op het warme zonnetje daar. Grappig dat je voor je eigen kleding in het ziekenhuis mag zorgen, ik zou zo'n mooi bloemetjes pak laten maken ;) haha
    xx

  • 28 Mei 2014 - 12:16

    Monique:

    Jeey babs, klinkt echt super! Lekker lang wandelen is prima plannetje ;) Het regent hier nu pijpenstelen al twee dagen, dus ik ben wel jaloers op het warme zonnetje daar. Grappig dat je voor je eigen kleding in het ziekenhuis mag zorgen, ik zou zo'n mooi bloemetjes pak laten maken ;) haha
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Babette

Ik vertrek voor 2 maanden richting Kameroen, Buea. Ik mag daar werken in een prachtig ziekenhuis, genaamd Mount Mary Hospital. Volg al mijn verhalen!!

Actief sinds 29 April 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 6066

Voorgaande reizen:

20 Mei 2014 - 14 Juli 2014

Kameroen 2014

Landen bezocht: